Taekwon Do Trnava HWA-RANG header

Vitajte na stránke klubu
Taekwon Do HWA-RANG Trnava

Won-hyo Tul

Serial "Taekwon-Do Tuly"
 
Won-Hyo  
 
 
Won-hyo [vonhjo].
zostava nesie meno významného mnícha, ktorý u┼ż od roku 686 n.l. zavádzal a šíril budhizmus v krá─żovstve Silla. Tul má 28 techník. Won-hyo sa narodil v roku 617 a u┼ż od detstva sa o ┼łom hovorilo, ┼że je múdry. Jeho pôvodné meno je Sol Sedang. V minulosti mali Kórejci be┼żne nieko─żko mien. Pseudonym Won-hyo (Úsvit) si vybral preto, ┼że sa písalo rovnako ako je prezívka Sedak. V dvadsiatich rokoch sa rozhodol vstúpi┼ą do budhistického kláštora, preto┼że budhizmus nebol v krá─żovstve Silla príliš rozšírený. Hoci sa do krá─żovstva Kogurjo dostal budhizmus v roku 372 a do Pek─Źe v roku 384, krá─żovstvo Silla sa ním zoznámil a┼ż za─Źiatkom 5.storo─Źia a medzi rokmi (417 a 457). Budhizmus sa tu obmedzil takmer len na krá─żovskú rodinu a š─żachtu, oby─Źajný ─żudia ho odmietali.
 
V ostatných dvoch krá─żovstvách podporoval budhizmus národné cítenie. Ta sa neskôr prejavovalo v odhahe vojakov, ktorí na strane Kogurja ─Źi Pek─Źe zo Sillou bojovali. Najmä preto sa krá─ż Silly Pophung (514 – 540) sna┼żil o rozšírenie budhizmus vo svojej zemi. ─îlenovia dvora boli silne proti a donútili krá─ża k poprave mnícha Ichadona, ktorý na šírení novej viery spolupracoval. Ichadon prorokoval, ┼że v de┼ł jeho smrti sa bude trias┼ą zem, slnko sa zakryje, z neba budú pada┼ą kvetiny a stane sa ve─ża zvláštnych vecí. Proroctvo sa splnilo a o Ichadonovej smrti pre vieru sa zakrátko rozšírili legendy. Ešte v tom roku (527) sa budhizmus stal štátnym nábo┼żenstvom a za─Źal sa šíri┼ą i medzi ─żu─Ćmi.
 

Bonus:

Won-hyo Tul (definícia 2)

 
Won-hyo (617 – 686) bol jedným z popredných myslite─żov, spisovate─żov a komentátorov kórejskej Budhistické tradície, ktorý uviedol budhizmus do dynastie Silla. Won-hyo, narodený na severe provincie Kyongsang, bol pova┼żovaný za múdreho od narodenia. Legenda hovorí, ┼że sa narodil v lese v údolí Chestnut pod stromami Sal. V legendách sa strom  Sal ─Źasto vyskytuje v spojení s významnými postavami. Won-hyovo práve meno, ktoré dostal pri narodení, bolo Sol Sedang. Pseudonym Won-hyo sa dal na základe mena „Sedak“, ktoré malo rovnaký význam. Tento pseudonym za─Źal pou┼żíva┼ą v neskorších rokoch potom, ─Źo sa stal známym budhistickým filozofom a básnikom. V minulosti mali kórejci ve─ża mien. Ka┼żdá osoba mala prezývku rovnako ako oficiálne meno. Umelci ─Źi intelektuáli mávali ve─żakrát tie┼ż pseudonym. Mnísi a u─Źni najviac ─Źasto dostávali ─Ćalšie meno od svojho majstra.
 
Won-hyo za─Źal svoju kariéru v 20 rokoch, ke─Ć sa rozhodol vstúpi┼ą do budhistického kláštora a premeni┼ą svoj vlastný domov na chrám. Avšak v tej dobe nebol budhizmus populárnym nábo┼żenstvom v Sille. Hoci toto nábo┼żenstvo bolo zavedené do krá─żovstva Koguryo v roku 372 a do Paekche v roku 384, obyvatelia Silly ho nechceli prija┼ą. Mních A – Tow skúsil zavies┼ą budhizmus do Silly medzi rokmi 417a 457, ale nábo┼żenstvo bolo obmedzené na krá─żovskú rodinu a ─żud ho zamietol.
 
Avšak táto nábo┼żenská situácia sa v priebehu 7.storo─Źia zmenila. V tej dobe Silla bola vo vojne s krá─żovstvami Packche a Koguryo a bola pod neustálymi inváziami Paekche. V roku 642 stratila pod útokmi Packche 40 hradov vrátane ve─żkého hradu Taeya ne─Ćaleko hlavného mesta. Táto atmosféra výrazne ovplyvnila budhistickú vieru všetkých troch krá─żovstiev. Nábo┼żenstvo sa stalo viacej nacionalistické, ─Źo viedlo k stup┼łovaniu prudkosti bojov.
 
Pre urýchlenie rozvoja tohto typu národného ducha v Sille krá─ż Pop-Hung chcel v roku 527 oficiálne prija┼ą budhizmus. Sna┼żil sa ho ustanovi┼ą ako oficiálne štátne nábo┼żenstvo v okolí Kyongju. Pokus sa stretol s razantným odporom ─Źlenov dvora. V roku 528 títo ─Źlenovia dvora donútili krá─ża súhlasi┼ą s popravou 22 ro─Źného mnícha Ichadona za to, ┼że ho presved─Źil o u┼żito─Źnosti budhizmu. Ichadonova smr┼ą pre svoju vieru v budhizmus mala za následok príbehy, ┼że jeho krv na popraveništi bola biela ako mlieko. Tieto príbehy z neho urobili mu─Źeníka, a tak krá─ż vydal krá─żovský mandát, ktorý povolil budhistickú vieru. Krátko potom bol budhizmus prijatý ─żu─Ćmi. V neskorších rokoch krá─ż  Hun-Duk vyhlásil Ichadona ako jedného z desiatich posvätných mníchov Silly. Štúdium budhizmu za vlády krá─ża Pop-Hungy vy┼żadoval schopnos┼ą ─Źíta┼ą a písa┼ą ─Źínsky, tak┼że skuto─Źný študenti boli stále predovšetkým mnísi a š─żachtici.   
 
Bohu┼żia─ż v Sille nebolo ve─ża miest, kde by mohli budhizmus študova┼ą skuto─Źný záujemci. Preto sa v roku 650 Won-hyo s mníchom Ui-Sang (625-702, zakladate─ż  kórejskej školy Hwaom) vydali študova┼ą budhizmus do ─îíny. Cesta ich zaviedla do Liaotungu v Koguryu. Nieko─żko miestnych strá┼żí si ich však spietlo zo špiónmi a len tak tak utiekli a vrátili sa do Silly. Neexistuje ┼żiadny ─Ćalší záznam o tom, ┼że by Won-hyo cestoval za štúdiom do ─îíny, i ke─Ć ešte jeden pokus urobil krátko potom, ─Źo bola Packche porazená v roku 660 Sillou a Tangovími vojskami z ─îíny. Avšak toto štúdium nebolo nutné, preto┼że Won-hyo bol múdry od narodenia a nepotreboval u─Źite─ża. Z tohto dôvodu bol jediným mníchom svojej doby, ktorý neabsolvoval štúdium v ─îíne.
 
Legenda hovorí, ┼że sa Won-hyo v roku 661 s Ui-Sangom vydali do ─îíny, kde chceli študova┼ą budhizmus. Niekde v regióne Baekje ich zastihol prudký dá┼ż─Ć a boli nútený sa ukry┼ą v prístreší, o ktorom sa domnievali, ┼że to je kamenný svätostánok. V noci Won-hyo vysmädol a tak nahmatal nádobu, o ktorej si myslel, ┼że je tekvica a napil sa z nej studenej, osvie┼żujúcej vody. Ráno po zobudení však spolo─Źníkov ─Źakalo prekvapenie, lebo ich úkryt bola starobylá hrobka posiata ─żudskými kostrami a nádoba, z ktorej Won-hyo pil, bola v skuto─Źnosti ─żudská lebka plná plesnivej vody.  Pohnutý touto skuto─Źnos┼ąou, kde veril ┼że ohavné miesto je pohodlné úto─Źisko a lebka s plesnivou vodou je osvie┼żujúci nápoj, Won-hyo bol nadšený silou ─żudskej mysli transformova┼ą realitu. Na základe tejto skuto─Źnosti opustil  k┼łazskú dráhu a za─Źal šíri┼ą budhizmus ako laik. V Sille bolo v tomto období najmenej pä┼ą hlavných sekt budhizmu (Kyeyul, Yulban, Chinpyo, Popsong a Hwaom), ktoré medzi sebou neustále súperili. Won-hyo je pova┼żovaný za jedného z najvplyvnejších mníchov tejto doby aj v─Ćaka jeho snahe zjednoti┼ą tieto sekty.
 
Won-hyo je taktie┼ż pova┼żovaný za jedného z najplodnejších spisovate─żov všetkých budhistických krajín svojej doby. Napísal viac ako 100 literárnych diel obsahujúcich asi 240 zväzkov. Bohu┼żia─ż sa dochovalo len 20 prác s celkom 25 zväzkami. Jedna z foriem diel, ktoré si vybral bola špeciálna forma poézie v Silla, Hyan-Ga. Tieto básne boli písané hlavne mníchmi alebo príslušníkmi Hwarang a obsahovali vlastenectvo, budhizmus a oslavu m┼Ľtvych. Won-hyova báse┼ł „Hwaorm-Ga“  patrí medzi najobdivovanejšie z týchto básní.
 
Literatúra nebola jedinou z oblastí, v ktorej Won-hyo získal uznanie. Bol ve─żmi známy ako u be┼żnej populácii, tak aj medzi ─Źlenmi krá─żovskej rodiny a dvora. ─îasto bol po┼żiadaný, aby viedol modlitby a kázne na krá─żovskom dvore. V roku 660 bol krá─ż Muyo tak zaujatý Won-hyom, ┼że ho po┼żiadal, aby ┼żil v krá─żovskom paláci Yosok. Tu sa rozvinul vz┼ąah s princeznou Kwa a ─Źoskoro nasledovala svadba a narodenie ich syna Sol-Chonga.
Sol-Chong sa v dospelosti stal jedným z desiatich konfucionánskych mudrcov éry Silla. Bol uznávaný pre svoje vzdelanie v ─Źínskej literatúre a histórii a za svoju úpravu IDU – systém pou┼żívania ─Źínskych znakov pre fonetický záznam kórejských piesní a básní. Ke─Ć┼że Kórea doteraz nemala abecedu, bola táto úprava ve─żmi dôle┼żitá. Sprístup┼łovala ─Źínsku literatúru širokej verejnosti, lebo v dôsledku poskytovala spôsob prekladu. Sol-Chong bol zrejme autorom ve─ża originálnych diel, avšak jeho kye-Hwa-Wang je jediná práca, ktorá sa dochovala.
 
Krátko po narodení syna opustil Won-hyo palác a za─Źal cestova┼ą po zemi. Bol uznávaný ako ve─żký u─Źenec ─Źínskou dynastiou Dang, aj ke─Ć tam nikdy neštudoval a bol vysoko rešpektovaný ─żu─Ćmi Kórei. Nenávidel rozdiely medzi jednotlivými nábo┼żenskými smermi, ktoré sa medzi sebou neustále medzi sebou hádali a tak vytvoril svoju vlastnú ideológiu, v ktorej konflikty medzi rôznymi nábo┼żenstvami mohli by┼ą odstránené. V roku 661 rozvinul smer Chongto-Gyo (─Źistá zem). Táto sekta nevy┼żadovala štúdium ─Źínske budhistické literatúry, ale po┼żadovala jedine usilovné modlenie. Jej filozofia bola taká, ┼że je mo┼żné by┼ą spasený, alebo vstúpi┼ą do „─îistej zemi“ v─Ćaka modleniu. Táto zásadná zmena v budhistickej filozofii sprístupnila nábo┼żenstvo ni┼żším triedam. ─îoskoro sa stalo ve─żmi populárne medzi celou populáciou. Won-hyov najvä─Źší úspech bola však jeho snaha o zmiernenie chudoby a utrpenia oby─Źajných ─żudí. Won-hyov prínos do kultúrneho a národného povedomia Silly bol nápomocný pri zjednotení troch krá─żovstiev Kórei.
Won-hyo zomrel v roku 686 a bol pochovaný svojim synom Sol-Chongom v chráme Punhwang-So. Za┼żil zjednotenie troch krá─żovstiev Kórei a pomohol prinies┼ą brilantnú kultúru  do Kórei v─Ćaka svojmu úsiliu v budhistickej filozofii. Mal hlboký vplyv na kvalitu ┼żivota v Sille a budhizmu v Kórei, ─îíne a Japonsku.
V dobe, ke─Ć  ┼żil Won-hyo, existovalo v Sille minimálne pä┼ą budhistických sekt. Won-hyo, ve─żmi vá┼żený mních , sa sna┼żil o ich zjednotenie. Okrem toho presadzoval nový poh─żad na budhizmus, ktorý nevy┼żadoval štúdium ─Źínskych textov a tým ho sprístupnil všetkým ─żu─Ćom. Od roku 662, kedy sa vzdal všetkých oficiálnych funkcií, a┼ż do svojej smrti v roku 686 cestoval po zemi a šíril novú vieru.
 
Ako obvykle, zostava v sebe zahr┼łuje okrem nových techník aj jeden nový typ pohybu. Tým je prevedený dvoma samostatnými technikami bez zmeny postoja. Samozrejme ide o prvé dve techniky v niunja sogi, a to sang palmok makgi a sonkal nopunde anuro tearigi. Druhá technika musí pochopite─żne zahr┼łova┼ą ako pohyb bokov, tak aj pohyb tela hore-dole. Keby sa tieto techniky robili s krokom , t.j. jedna v ─żavom a druhá v pravom niunja sogi , boli by uvedené pohyby zrejmé. To, ┼że postoj zostáva rovnaký, však na veci ni─Ź nemení.
 
To isté sa tie vyskytuje u dvojice techník guburyo junbi sogi A a kaunde yopcha jirugi. Postoj sa v druhej technike nemení, ale na pohyb bokov ani tela vplyv nemá.
So samostatnou technikou yopcha jirugi je v tejto zostave bezpochyby najvä─Źší problém. Ni─Ź výrazného sa k nej ale napísa┼ą nedá – jednoducho sa musí cvi─Źi┼ą tak dlho, pokia─ż nie je dobrá. 
 
 
SB


24th Aug, 17
Powered by CouchCMS